
طعم تلخ رها شدگی در جستجوی فریده فیلمی خوش ساخت و روان است که موضوعی تکراری را از منظری متفاوت بیان می کند. فیلم کلیشه ی گم شدگی را در دست دارد اما با پرداخت خوبِ روایت، فیلمی متفاوت و تاثیر گذار خلق می کند. فریده بر ترس هایش غلبه کرده و به ایران می آید. در ایران سه خانواده ی مشهدی انتظارش را می کشند، خانواده هایی از قشر فرودست جامعه. فریده با «نگار» دوست ایرانی اش که مترجم اوست و شاید بخشی از همان هویت گم شده اش نیز باشد، همراه شده و به دیدار سه خانواده می رود. خانواده هایی که هر کدام امیدی بر پیدا کردن فرزند از دست رفته شان بسته اند. اما فریده فرزند هیچ کدام از این خانواده ها نیست. او بی آنکه خانواده ی اصلی اش را پیدا کند، به سوی سرزمینی که سرزمینش نیست باز می گردد؛ اما این بار با قلبی سرشار از مهر و هویتی که بخش زیادی از آن را پیدا کرده است. روایت فیلم به اندازه کافی جذاب است که انگیزه دنبال کردنش را به مخاطب بدهد. اما مهم تر از همه میزان درست هر عنصر و قصه در فیلم است. فریده مهمترین بخش داستان است. او شخصیت اصلی قصه بوده و گره های زندگی اش، گره های داستانی فیلم را می سازد. رعایت کردن همین نکته ی به ظاهر ساده ،مهم ترین ویژگی خوش ساخت بودن فیلمِ در جستجوی فریده است. کارگردانان فیلم به اندازه ی کافی از هر حس و قصه ای در آن ترزیق کرده اند. آنها امید و ناامیدی را با هم به خورد مخاطب می دهند. در جاهایی مخاطب را می خندانند، اشک و آه فیلم را هم آن قدر غلیط نمی کنند که مخاطب آن را پس بزند. یکی دیگر از ویژگی های مهمِ فیلم در جستجوی فریده، دنیای متضاد فیلم و زندگی فریده است. فریده از آمستردام به مشهد می آید. از شهری آزاد در اروپا به مذهبی ترین شهر ایران. از زندگی خوب و رفاه نسبی به سوی پایین اقشار جامعه و روستاییان خراسان، اما در این مسیر خوشحال و ذوق زده است. او که در اروپا یک ایرانی شناخته می شود، در ایران یک خارجی است که هنوز فرهنگ اصلی کشورش از جمله آداب ِروابط و مرزهای زن و مرد و حجاب را نمی داند و همین نداستن است که شخصیت فریده را قابل درک و واقعی می کند. بی شک یکی از دلایل مهم موفقیت فیلمِ در جستجوی فریده، شخصیت پخته و کاملِ فریده است. فریده که در یک خانواده ی سردِ هلندی بزرگ شده، (سردی ای که در فیلم نیز به خوبی دیده می شود) به سوی گرم ترین و معاشرتی ترین انسان های زمین قدم برداشته، آدم هایی که لحظه ای رهایش نمی کنند و مدام ماچ و بوسه و نوازش است که راهی اش می نمایند، اما او تفاوت فرهنگی را به خوبی درک کرده و با آن هم مسیر می شود. فریده صمیمانه با خانواده هایی که فقط یکی از آنها ممکن است خانواده ی اصلی اش باشند، ارتباط می گیرد و با آغوش باز آنها و محبت شان را می پذیرد؛ محبت آدم هایی که او را رها کرده اند. در روایت هر سه ی این خانواده از داستان سر راه گذاشتن فریده، عمدِ این کار دیده می شوند. آنها فریده را گم نکرده اند، اشتباها او را فراموش نکرده و جایی جا نگذاشته اند، کسی فریده را ندزدیده و به زور از دامان خانواده جدا نکرده است ؛بلکه فریده کاملا آگاهانه و توسط عزیزانش در حرم امام رضا رها شده است. چه کسی می تواند با آنهایی که رهایش کرده اند، مهربان باشد؟! چطور می شود محبت این خانواده ها را باور کرد؟! محبت کسانی که تو را در کودکی رها کرده و سرنوشتت را عوض کرده اند. کسانی که چهل سال بی هویتی را در تو نهادینه کرده و کمبودهایت را به یادت آورده اند. اما فریده می پذیرد که باید با این خانواده ها مهربان باشد. که این خانواده ها چهل سال پیش به هر دلیلی شرایط نگهداری از او را نداشته اند و شاید با رها کردنش سرنوشت بهتری برای او ساخته باشند. پذیرشِ این واقعیت و بخشیدن این ظلم است که فریده را به شخصیتی محکم تبدیل می کند که بشود اشک هایش را باور کرد و به امیدش، امید بست.
دسته بندی :نقد فیلممنبع : سمانه استاد- کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه هنر تهران
اخبار
مرکز خدمات رسانه ای
نقد ها
نظرات
account_circleابوالفضل مشهدی
ابوالفضل مشهدی مسئول گروه فیلمسازی آوا فیلم تهران هست و از سال ۸۲ در سه قسمت تصویر و صدا و تدوین مشغول کار هست .
account_circleپوریا کاتبیان
تخیل و تصویر و فانتزی در آثارشون موج میزنه. فرهاد صفار به نظر من یکی از خلاق ترین ها در موسیقی انیمیشن و فیلمه
account_circleفاطمه قراگزلو
این محتوا بسیار عالی است
account_circleکاربر مهمان
دوستت دارم خاله هنرمندم
account_circleکاربر مهمان
خیلی خوشگل زیبا درخشیدی عزیزم
account_circleمحمد غفاری فر
فیلم بسیار خوش ساخت و خنده داری است . بازیگران هم به خوبی نقش شان را بازی می کنند .
account_circleکاربر مهمان
بازیگر توانمند و باسواد سینما
account_circleکاربر مهمان
واقعا ایشون صدای دلنشینی دارند.من عاشق صدای ایشان هستم
account_circleکاربر مهمان
واقعا ایشون صدای دلنشینی دارند.
account_circle
بازیگر خوبی است .
account_circleحسن
بسیار عالی بود. امیدوارم باز هم شاهد سریال هایی با این سطح کیفی باشیم.
account_circleکاربر مهمان
زیبا و کاربردی
account_circleحسن
امیدوارم در رابطه با این موضوعات بیش از پیش هم فیلم سینمایی و هم سریال هم ساخته شود.
account_circleکاربر مهمان
یک صدابردار حرفه ای وعالی
account_circleکاربر مهمان
یکی از بهترین بوم من ها و صدابرداران هستند.
account_circleکاربر مهمان
سلام ژیان جان من یکی ازدوستای راهنماییت هستم خیلی دوست دارم ببینمت
account_circleکاربر مهمان
مریم... فیلم های تاریخی دوست دارم امیدوارم ساخت این نوع فیلم ها بیشتر شود.
account_circleکاربر مهمان
فیلم روند تاریخی رو به خوبی به نمایش گذاشته بود. با تشکر از شبکه ها که به طور مکرر پخش می کنند!
account_circleکاربر مهمان
این سریال بدلیل سناریوی مبتنی بر روابط نامشروع ، با فرهنگ اسلامی ایرانی تطبیق نداشته و قابل پخش نیست و مهمتر از صحنه های نامناسب ، داستان غیرقابل اصلاح آن است.
account_circleکاربر مهمان
سلام فیلم خیلی زیبایی است
account_circleکاربر مهمان
فیلمی که آدمو جذب میکنه.
account_circleکاربر مهمان
بهترین فیلم تاریخی که دیدم.
account_circleکاربر مهمان
فیلم قشنگی بود.
account_circleکاربر مهمان
صحنه های جنگی خوبی داشت.
account_circleکاربر مهمان
اللهم الرزقنا ح بیتک الحرام
account_circleکاربر مهمان
با سلام واقا یکی از بهترین آثار ابراهیم حاتمی کیا می باشد .
account_circleکاربر مهمان
سلام فیلم خیلی زیبا و با مفهومی است
account_circleکاربر مهمان
از دیدن فیلم لذت بردم.
account_circleکاربر مهمان
فیلم سینمایی به این می گن.
account_circleکاربر مهمان
از آن دست فیلم هایی است که قصه اش سر و ته دارد و بسیار جذاب است.
ثبت نظر
برای ثبت نظر با نام کاربری خود ابتدا وارد شوید.
نظرات کاربران